Recensie: Telefoonlenzen voor een ‘serieuze’ camera

WP_20160606_21_35_09_Pro (2)

Deze producten werden beschikbaar gesteld door Smartphonehoesjes.nl

Wie zich mijn eerdere stukjes over fotograferen kan herinneren, weet dat ik een waar talent ben in foto’s maken. Of nou ja, eerder een talent in foto’s laten mislukken. Ze zijn altijd net te vaag, bewogen of gewoonweg op een niet charmant moment genomen. Op een gegeven moment liep het dusdanig uit de hand, dat andere mensen maar foto’s maakten met mijn camera. Dan merkte mijn camera tenminste dat het niet aan hem lag (al vind ik nog steeds dat het aan hem lag). Totdat ik een aantal maand terug een hippe telefoon aanschafte. Deze is namelijk voorzien van een camera die zijn werk uiterst serieus neemt en wonderbaarlijke foto’s neemt. Steeds vaker stonden ik en (vooral) mijn omgeving verbaasd om de foto’s die ik maakte. Sommigen waren gewoon acceptabel te noemen en waardig om met de wereld gedeeld te worden. Het gevolg was dat ik mijn camera en foto’s maken ook steeds serieuzer ging nemen.

Een tijdlang liep ik dan ook met het idee om te kijken wat mijn camera nog meer kan. Vanwege mijn selfie-stickallergie kon ik deze niet aanschaffen, maar tegenwoordig heb je ook een hoop andere snufjes om je camera serieuzer te maken. Zo ook lenzen voor de camera van je mobiele telefoon. Sinds kort heb ik de universele 3-in-1 camera lens in huis. Dat 3-in-1 houdt overigens in dat je twee lenzen hebt, waarvan er één twee functies heeft en zo vormen ze drie (volg je hem nog). Het is een Fisheye lens, een wide-angle lens en een macro lens. Verder krijg je er een opzetstuk bij, beschermhoesjes voor de lenzen en een zakje om alles goed in te bewaren.
Met mijn fototalent was het even zoeken hoe de lenzen precies werkten. Zeker omdat ik er drie verwachtte en er twee inzaten. Ook kwam ik tot de ontdekking dat ‘universeel’ een dubieus begrip is, aangezien de camera lang niet op alle mobiele telefoons en tablets past. Op mijn laptop heb ik hem niet uitgeprobeerd, omdat dat gewoon onhandig foto’s maken is.

Toen ik en Vriendknul eenmaal aan de slag waren, vielen de lenzen echter al snel in de smaak. Grappig hoe zo’n opzetstukje en een lens al snel heel andere foto’s opleveren. We maakten niet langer ‘even snel een foto’ met onze camera, maar zochten kunstzinnige invalshoeken op. Het jammere was dat het weer niet meewerkte, waardoor grootdeel van de foto’s verregend waren. Blijkbaar werkt een lens nog niet daar tegen (zou wat zijn, een regen werende camera). Gelukkig was mijn konijn wel erg nieuwsgierig naar de lens, wat de leuke foto hieronder opleverde.

Al met al zorgden de simpele lenzen ervoor dat ik mijn camera nog serieuzer kon nemen. Ik kijk er vooral naar uit om hiermee op vakantie foto’s te maken. Al moet ik erbij zeggen dat het natuurlijk nooit de heel serieuze, goede fotocamera’s vervangt. Het is ook geheel afhankelijk hoe goed de camera van je telefoon is. Als je daar vertrouwen in hebt, is dit voor €13,95 een leuke toevoeging.

Ps. Het hoesje op de foto bovenaan is ook een universeel hoesje. Voor mijn telefoon (een Nokia) zijn namelijk weinig hoesjes te koop. Dit is een leuke oplossing, die ik tevens gebruik als portemonnee. Wel zo makkelijk, alles meteen bij de hand. En ook alles meteen kwijt als ik hem ooit verlies, maar goed. Ze verkopen overigens bij smartphonehoesjes meer producten dan alleen ja, smartphonehoesjes. Zo zijn er dus ook telefoonlenzen, accessoires en laptophoezen. Sinds kort verkopen ze ook Macbook Pro Retina 13 inch hoezen.